rostlinná mléka blog

Něco málo o rostlinném mléce..

Rostlinné nápoje zažívají v posledních letech boom: Vypadají jako mléko, vaří se z nich, peče či připravují koktejly nebo pěna do kávy. Níže najdete nejčastější druhy a něco málo k nim.

 

1. SÓJOVÉ MLÉKO

Patří mezi nejprodávanější rostlinné nápoje. Je vyrobeno ze sóji a dá se použít univerzálně: na vaření, pečení nebo přípravu kávy. Obsahuje přibližně stejné množství bílkovin jako mléko, má ovšem nižší podíl tuku. Někteří nutriční specialisté ho nedoporučují například kvůli goitrogenům, které potlačují funkci štítné žlázy, či kvůli vysoké průmyslové úpravě. Může způsobovat alergie.

2. MANDLOVÉ MLÉKO

Bezlepkový nápoj, který získává na popularitě díky příjemné chuti a vysokému obsahu nenasycených mastných kyselin. Oproti sójové alternativě obsahuje mnohem méně bílkovin a nízké dávky vápníku se uměle navyšují. Nevhodné pro alergiky na mandle.

3. OBILNÁ MLÉKA

Ovesné, rýžové, žitné či špaldové mléko se vyrábí většinou vařením celých zrn a dodáním slunečnicového oleje a mořské soli. Jde o mléka méně lahodná, a tak se chuť částečně enzymaticky upravuje, čímž se také přeměňuje škrob na cukr a usnadňuje se stravitelnost. Obilná mléka neobsahují cholesterol ani laktózu, proto jsou vhodná pro osoby s vysokým cholesterolem či nesnášenlivostí laktózy. Na pozoru by se měli mít ti, kteří špatně reagují na lepek.

4. LÍSKOOŘÍŠKOVÉ MLÉKO

Velice snadné na domácí přípravu. Obsahuje hodně vitaminů B3 a B6, kyseliny listové a vitaminu E. Je přirozeně bezlepkové.

5. MAKOVÉ MLÉKO

Nováček mezi rostlinnými nápoji. Obsahuje velké množství bílkovin a hlavně vápníku. Jeho oblíbenost roste i kvůli uklidňujícím účinkům.

6. KONOPNÉ MLÉKO

Na výrobu se používá neloupané semínko technického konopí. Takový nápoj je vysoce výživný a obsahuje omega-3 a omega-6 mastné kyseliny.

7. KOKOSOVÉ MLÉKO

Znáte ho spíš z asijské kuchyně, ovšem dá se použít i na přípravu obilných kaší nebo smoothie. Obsahuje vysokou dávku manganu, železa, draslíku či fosforu a hlavně omega-6 kyseliny.

8. MLÉKO Z KEŠÚ OŘECHŮ

Obsahuje vysoký podíl nenasycených mastných kyselin. Také je zdrojem hořčíku, zinku, železa a vitaminů skupiny B. Nápoj z kešú se dá vyrobit lehce doma. Stejně tak i hustší konzistence, které se dají přidat do pomazánek nebo do dortů.

 

 

autor: maminka.cz