blog mléko

V čem je bio mléko lepší?

Mléko je pro naše zdraví velmi zásadní. Kdo se mu vyhýbá, nekonzumuje žádné mléčné výrobky ani jejich náhražky, koleduje si o závažné zdravotní problémy, protože tělu pak chybí mnoho zásadních látek a živin v čele s vápníkem a mastnými kyselinami. Jenže všechna mléka nejsou stejná – které si tedy vybrat?

Mléko je silně doporučováno už i malým dětem, které by ho neměly opomíjet žádný den. Sklenice mléka a poctivý jogurt, to by měl být základ, protože děti velmi rychle rostou, sílí a potřebují živiny v mléce obsažené. Stejně tak je nezbytnou složkou potravy pro těhotné ženy. Ale ani běžní dospělí by ho dlouhodobě neměli vynechávat. A jednou denně troška mléka do kávy opravdu není dostačující.

Bio je lepší

Když se pozorně podíváte do regálů v obchodech, zjistíte, že mlék je tam spousta druhů. A nemluvíme jen o nízkotučné, polotučné a plnotučné variantě. Najdete tam čerstvé mléko, další různé druhy mlék v krabicích i plastových lahvích, dětská ochucená mlíčka a tak dále. Regály s mléčnými výrobky pak přímo praskají ve švech a člověk neví, po čem má sáhnout, pokud chce tu nejzdravější variantu.

Na tento problém se samozřejmě zaměřili ve svých výzkumech i vědci, které především zajímalo, jaký rozdíl je mezi běžným mlékem a bio mlékem. Co že je „běžné“ a co „bio“ mléko? Základní rozdíl tkví v tom, v jakém prostředí žijí krávy, od nichž dané mléko pochází. Pokud jsou zavřené celý život v kravínech, denní světlo téměř neznají a jen je dokola krmí a dojí, přičemž mají minimum pohybu, je jejich mléko samozřejmě kvalitativně horší než mléko krav žijících na pastvinách, které mají neomezený přísun čerstvé trávy, dostatek pohybu, světla a čerstvého vzduchu. Zkusíte si tipnout, které z těchto mlék je zdravější? Samozřejmě, to bio.

Více mastných kyselin

Pokud se snažíte žít zdravě a dopřávat svému tělu jen to nejlepší, měli byste se o původ mléka, které kupujete, zajímat. V bio mléce je totiž prokazatelně více omega-3 mastných kyselin, které prospívají našemu srdci. A naopak je v něm mnohem méně omega-6 mastných kyselin, než kolik jich najdeme v tom běžném. Přitom tento druhý typ mastných kyselin našemu srdci zrovna neprospívá, naopak je pro něj ohrožením.

 

autor: nejfit.cz