fazole blog

Věděli jste tohle o fazolích?

Existují strakaté, červené, černé i bílé odrůdy fazolí. Jsou užitečným zdrojem draslíku, fosforu, železa, zinku, kyseliny listové a bílkovin. Lze je využít pro přípravu salátů, polévek, kaší, zapečených jídel, pomazánek či gulášů. Fazole mají však i své léčebné účinky.

Jeden šálek (tj. asi 180 g) sušených vařených fazolí denně by měl:
  • snížit koncentraci škodlivého LDL cholesterolu
  • stabilizovat inzulin a krevní cukr (pozor na luštěniny z konzerv – ty mohou hladinu cukru zvyšovat)
  • snížit krevní tlak
  • postarat se o pravidelnost stolice
  • ochraňovat před vznikem hemoroidů a rakoviny střev

Fazole v kombinaci s rýží nebo jiným druhem obilniny poskytují plnohodnotné bílkoviny pro vegetariány.

Při používání sušených fazolí je nutno je nejdřív namočit, vodu slít a poté nechat stát v nové vodě minimálně 4 hodiny, nejlépe přes noc. Pak se fazole asi 15 minut prudce povaří opět v čerstvé vodě a nechají se stát na mírném plameni hodinu i déle, dokud náležitě nezměknou. Syrové nebo nedovařené fazole mohou dosahovat nestravitelné látky, které by mohly způsobit otravu. Ajurvédská medicína navíc pro zmírnění potíží s nadýmáním radí vařit luštěniny vždy s kurkumou, kmínem, česnekem, hřebíčkem, pepřem anebo zázvorem.

I dobře uvařené fazole působí některým lidem nadýmání. Je to způsobeno tím, že plno lidem chybějí enzymy alfagalaktozidázy, potřebné kre strávení oligosacharidů – složitých cukrů obsažených v luštěninách. Nestrávené cukernaté látky jsou potom napadány v trávicím traktu bakteriemi, přičemž jsou z nich uvolňovány různé plyny. Avšak lidé, kteří jedí fazole často, se této stravě brzy tělesně přizpůsobí a potřebné enzymy se začnou tvořit. Doktorka Flemingová zjistila, že lidé, kteří jedli 270 g fazolí denně, si stěžovali během prvních 12-48 hodin na plynatost, poté potíže vymizely.

 

autor: zdrava-vyziva.doktorka.cz