blog vegetariánství

Vše o vegetariánství..

Vegetariánství, veganství, vitariánství a mnoho dalších. Všechny tyto směry stravování zažívají obrovský boom. V dnešním článku si řekneme více o vegetariánství a jeho přínosech na lidské zdraví.

 

Co je vegetariánství?

Vegetariánství je styl stravování, ve kterém je z jídelníčku vyřazeno veškeré maso a masné výrobky. To je obvykle zapříčiněno etickými, náboženskými, zdravotními nebo ekologickými důvody jedince, který se pro změnu stravy rozhodne.

Pro zajímavost, den 1.10. je stanoven jako Světový den vegetariánství, který se slaví od roku 1977.

Výhody vegetariánské stravy

Být vegetariánem má mnoho výhod, a to zejména zdravotních. Pojďme se podívat na ty nejdůležitější z nich.

  • Redukce hmotnosti. Vegetariánskou stravou přijímá organismus méně živočišných tuků, a naopak více vlákniny prostřednictvím ovoce, zeleniny a celozrnných výrobků. Je dokázáno, že přechodem na vegetariánskou stravu dochází k úbytku 8 až 10 % hmotnosti.
  • Rychlejší metabolismus. Jak už jsme psali výše, vegetariánská strava obsahuje velké množství vlákniny. Ta přispívá k rychlejšímu trávení a pravidelnému vyprazdňování.
  • Vegetariáni stárnou pomaleji. Řada rostlinných potravin obsahuje velké množství antioxidantů, které přirozeně bojují proti stárnutí.
  • Zdravé srdce. Rostlinné potraviny, na rozdíl od živočišných, neobsahují cholesterol. Vegetariáni mají proto nižší krevní tlak a nižší hladinu cholesterolu v krvi.

V roce 2019 se k vegetariánství v České republice hlásilo přibližně 1,5 % obyvatel.

Rizika vegetariánství

Být vegetariánem má nejen mnoho výhod, ale také mnoho rizik, na která bychom neměli zapomínat. Mezi nejdůležitější patří nedostatek některých vitamínů a minerálních látek.

  • Vitamín B12. Řada vegetariánů trpí ne nedostatek vitamínu B12, který je obsažen zejména v živočišných produktech. Jeho nedostatek výrazně zvyšuje riziko vzniku srdečních onemocnění. Projevem nedostatku je únava, nespavost a snížená obranyschopnost organismu.
  • Vitamín D. Významným zdrojem vitamínu D jsou sluneční paprsky a tučné ryby. Jeho nedostatek se může projevit odvápněním kostí a křivicí.
  • Železo. Zdrojem železa je červené maso, játra, celozrnné výrobky nebo pivovarské kvasnice. Nedostatek železa se projevuje bolestmi hlavy, zácpou nebo lámáním nehtů a vlasů.
  • Omega 3 mastné kyseliny. Omega 3 mastné kyseliny se nacházejí zejména v tučných rybách. Jejich nedostatek se projevuje depresemi, bolestí kloubů a srdečními problémy.

Je dokázáno, že nadměrná konzumace masa je přímo spojena s mnoha civilizačními chorobami.

Kdo je kdo? Vegetarián, vegan a vitarián.

Zatímco vegetarián nejí pouze maso a masné výrobky, vegan si odpustí veškeré výrobky živočišného původu. Nekonzumuje tedy ani mléko a mléčné výrobky, vejce, med a podobně. Vitarián konzumuje pouze potraviny syrové nebo takové, které neprošly tepelnou úpravou při teplotě vyšší než 42 °C. Jeho stravě se říká syrová strava nebo také RAW strava.

Ať už jste vegetarián, vegan nebo vitarián, vždy pamatujte na to, že skladba jídelníčku musí být pestrá a musí obsahovat veškeré důležité vitamíny a minerální látky.

 

autor: g21-vitality.cz